Book Review: Brasil! Het Kookboek.

Scroll down for the English version

Ik heb een nieuw kookboek gekocht! Oké, om eerlijk te zijn heb ik meer nieuwe kookboeken, maar dit is mijn favoriet op dit moment. Voornamelijk omdat ik, zoals jullie weten, 4 weken geleden nog op vakantie was in Brazilië en het bladeren door dit boek bracht ontzettend veel herinneringen terug van alle mooie en smakelijke gerechten die ik heb geprobeerd terwijl ik daar was! Het doet me dan ook beseffen hoeveel ik de hele cultuur en het eten daar mis. Maar op naar dit mooie en kleurrijke boek! Ik kan niet wachten om een ​​aantal gerechten te gaan maken! Het is geschreven door de auteurs David Ponte, Lizzy Barbar, Jamie Barbar en chef-kok Cook David Rood en springt echt in het oog tussen alle andere kookboeken.

Brasil! Het kookboek is onder andere verkrijgbaar bij www.bol.com voor slechts €19,95. Ik heb mijne gekocht van een kadobon die ik nog had liggen van mijn verjaardag bij K'OOK Wormerveer.



Op het eerste gezicht het boek is geweldig! Ik hou van de kleuren en ze zijn typisch Braziliaanse en herinneren me aan mijn verblijf in Recreio. En zo ook de recepten! Het boek bevat de traditionele Braziliaanse gerechten met een moderne twist waardoor ze perfect zijn voor nu. Wat de recepten nog interessanter maakt is dat er bij elk recept een kort verhaal over het ontstaan ​​van het recept en een aantal anekdotes hierover zijn toegevoegd of over de plaats waar het oorspronkelijk vandaan komt. Maar naast de ruime aandacht voor lekker eten is er ook aandacht voor de Braziliaanse levensstijl in het algemeen en dit zie je terug in de stukjes waarin onder andere wordt verteld hoe je de samba danst of hoe je zelf een typisch Braziliaanse barbecue of straatfeest kan organiseren. En natuurlijk kan informatie over hoe je de perfect Caipirinha maakt niet ontbreken!



Op naar de recepten. Zoals ik al eerder zei, de recepten brengen veel herinneringen terug. En dan met name de Feijoada met varkensvlees. Tijdens mijn verblijf heb ik eigenlijk elke middag tijdens de lunch dit gegeten met rijst, sla, geschaafde wortel & rode bietjes en een stukje vlees of vis. Een enorme maaltijd ik weet het, maar daar aten ze tussen de middag veel warm en ik at gewoon bij een local die in het wijkje woonde waar mijn hostel was en je haalde dit of op of at ter plekke aan een klein tafeltje bij hun thuis je eten. Super gezellig! Maar ook ontzettend leuk dat ik dit nu ook thuis zelf kan maken. Naast Feijoada heb ik ook veel bevroren acai pulp, gemarineerde kip en mango en kokos gegeten en dit komt vrijwel allemaal terug in dit boek! Niet alle recepten in het boek passen bij mijn 'clean eating' levensstijl. Brazilianen gebruiken veel suiker en eten ook veel varkensvlees. Dingen die ik normaal gesproken niet eet. Maar er zijn ook veel recepten die wel gezond zijn of die gemakkelijk kunnen worden omgezet in een gezonde maaltijd. Ik heb dan ook meer dan 30 recepten gemarkeerd die ik zeker een keer wil maken. Dus in de loop van de tijd zullen jullie mijn versies terug vinden op het blog! zodat in de tijd zult u mijn versies vinden op de blog! Het zal niet al te lang duren voordat de eerste recepten online staan want ik kan niet wachten om weer eens Braziliaans te eten. Ook het WK begint binnenkort dus wat beter dan een Braziliaanse maaltijd tijdens het kijken naar het voetbal, de meeste wedstrijden beginnen immers rond een uur of 6 heb ik begrepen.

In zijn geheel genomen vindt ik het een ontzettend mooi en vrolijk kookboek. Eentje die er echt uitspringt in vergelijking met de andere kookboeken in mijn boekenkast. Op het eerste gezicht zijn de recepten makkelijk en heb je in het algemeen geen ingrediënten nodig die moeilijk te verkrijgen zijn hier in Nederland. Zeker een aanrader dus!


 Volg Healthy Living in Heels ook op FacebookInstagramTwitterPinterestBloglovin of Google+!

Wil je dit bericht bewaren of delen met je vrienden? “PIN” me dan op PINTEREST of “SHARE” dit recept op FACEBOOK door gebruik te maken van de sociale media icoontjes hieronder (in het grijze kader)!

................................................................................................................

English version:

I have bought a new cookbook! Oké, to be honest I have more new cookbooks but this one is my favorite right know just because I was on holiday in Brazil a couple of weeks ago and browsing through the book brought back so many memories of all the beautiful and tasty dishes I've tried while being there! It also makes me realize how much I miss the whole culture. But on to this lovely colorful book! I can't wait to make some dishes from this book!! In the picture you see the Dutch version of the book (of course I like my books in my own language ;)) but you can also get it in English and I think also in other languages. In English it's either called 'the cabana cookbook' or 'Brazilian Barbeque & Beyond'. It's written by the authors David Ponte, Lizzy Barbar, Jamie Barbar and chef Cook David Rood.

At first sight the book is awesome! I love the colors and they are typically brazilian and remind me of my stay in Recreio. And so do the recipes! The book contains traditional Brazilian recipes with a twist that are a perfect fit for today's modern life. What makes the recipes even more interesting is that they added a short story about the origins of the recipes and some anecdotes about the recipe or place it's originally from. But they also pay attention to the Brazilian lifestyle and included pages telling you how to dance the samba, how to organize a typical Brazilian Barbeque or street party and of course they inform you about how to make the perfect Caipirinha!

On to the recipes. As I said before, the recipes bring back so many memories and I'm super excited that I know have a traditional yet modern recipe for feijoada with pork. I actually ate this a lot while staking in Brazil, just like the frozen acai pulp, marinated chicken and mango & coconut recipes! Not all recipes in the book fit my clean rating lifestyle. Brazilians use a lot of sugar in some dishes and also a lot of pork which I normally don't eat, but there are also a lot of recipes that are healthy to begin with or that can easily be turned into a healthy dish. I have marked over 30 recipes so in time you will find my versions on the blog! It won't take long because I can't wait to have some Brazilian food again. Also the World Cup is starting soon so what better than to have Brazilian like foods while watching the teams play soccer over there!

Overall I think it's a beautiful cookbook and something different compared to other cookbooks in my bookcase. Love the recipes and at first sight they look easy and you don't need a lot of ingredients that are hard to come by.


Follow Healthy Living in Heels on FacebookInstagramTwitterPinterestBloglovin or Google+

  Do you want to save me for later or share me with your friends? “PIN” me to PINTEREST or “SHARE” me on FACEBOOK, using the social media icons below (in the gray frame)!

No comments:

Post a Comment